En av #metoo rörelsens grundare, Tarana Burke, adresserade nyligen på sociala medier sexanklagelserna riktade mot Joe Biden. Hon gör ett undantag för anklagelserna riktade mot Biden och menar att bekämpandet av Donald Trump går före. Hyckleriet och politiseringen av metoo rörelsen har aldrig varit så uppenbar som den är nu.

Joe Biden anklagades för sexuella övergrepp av hans före detta assistent Tara Reade som jobbade åt honom på 1990-talet när han var senator. I metoo eran, där kvinnofrågor som detta varit en central del av vår diskussion, är det förvånande (men ändå inte) hur många prominenta feminister som nu backar och hycklar om Biden. En viktig figur som drivit på de globala metoo protesterna är dess grundare Tarana Burke.

Tarana Burke skriver följande om Biden anklagelserna på sociala medier:

‘’Den obekväma sanningen är att denna (Tara Reade) berättelse påverkar oss på ett annat sätt då den sammanfaller med den viktigast valrörelsen i vår samtid. Jag vill inte göra er besvikna men jag har inga enkla svar.’’

Tarana Burke stöttade däremot Christine Blasey Ford som riktade sexanklagelser mot den då blivande domaren i högsta domstolen Brett Kavanuagh. I ett brev till Christine Ford beskrev Burke henne som en hjälte som använde sanningen för att ’’krossa patriarkatet’’.

Det är tämligen intressant hur empatin för kvinnofrågor vänder när anklagelserna riktas mot politiker som anses tjäna ett syfte. Detta förtydligar den kritik som många på högerkanten riktat mot metoo rörelsen från hela början. Det handlar inte om grundsyftet, utan om hyckleriet och politiseringen av frågor som rör kvinnors frihet och integritet. Sexuella trakasserier ser inget politiskt parti. Att dra denna typ av skenmanöver i dessa viktiga frågor är ett av de fulaste politiska utspelen man kan tänka sig.

Emmie Mikaelsson, Redaktör för Konservativ Debatt

Källa: https://www.washingtonexaminer.com/news/inconvenient-truth-metoo-founder-says-no-easy-answers-for-biden-sexual-assault-accusation