Jag använder sällan Twitter, och när jag gör det ångrar jag mig alltid. Vår justitieminister Morgan Johansson däremot är en stor fantast, som aldrig tycks tröttna på att ösa ut mer räligt skräp i sitt redan överfulla flöde. Senaste gången jag utforskade katastrofzonen var för mer än en månad sedan, och det är dags att granska vad Johansson hittat på sedan dess. Nedan följer ett urval av Johanssons värsta tweets och retweets från augusti fram tills idag.

Den 2:e september retweetade Morgan Johansson en tweet från Ola Spänner där den sistnämnde hävdar att antalet gängkriminella i Stockholm/Sverige (något oklart vilket) inte förändrats sedan 90-talet. Källan består av lösryckta osystematiska intryck från en enskild polisanställd:

Någon enstaka dag senare gick polischefen Mats Löfving ut och larmade om att det vuxit fram 40 kriminella klannätverk i Sverige. Tre år tidigare hade polisen varnat för att det fanns sisådär 5000 gängkriminella i Sverige, att antalet utsatta områden ökat från 15 till 23 stycken och att myndigheten nu dignade under trycket. Sist men inte minst har Sveriges befolkning ökat med cirka 2 miljoner sedan 1990, så om antalet gängkriminella stagnerat skulle alltså deras andel av befolkningen minskat.

Exakta siffror är svåra att få fram eftersom kriminella gäng inte för medlemsregister, men framstår det mot bakgrund av allt detta som speciellt sannolikt att Sverige har samma antal gängkriminella nu som på 90-talet? Det är inte fullkomligt otänkbart att det stämmer, men Spännars påstående är samtidigt så inkongruent med övrig data att det närmast vederlägger sig själv.

Visste du förresten att Ola Spännar är Centerpartiets f.d kommunikationschef? En extremt viktig politisk utveckling som vissa fortfarande inte begriper är att Centerpartiet och vänstern undan för undan smält samman ideologiskt i alla avseenden utom de rent vulgärekonomiska. Ryggdunkningar, retweets och ömsesidig uppskattning bland vänstern och centern utgör numera snarare regel än undantag.

Vidare. I samband med de våldsamma koran-upploppen i Malmö, retweetade Morgan Johansson en artikel från SVT om en polisman som fått en blombukett. Artiklar eller kommentarer kring upploppen lyste däremot med sin frånvaro i flödet.

Såväl (S)VT som Morgan Johansson ådagalägger härigenom en uppenbart partisk och snedvriden nyhetsvärdering. Det är visserligen sant att en polisinspektör fick blommor av en privatperson; men hur stor betydelse eller relevans har det när flera hundra människor deltar i ett våldsamt upplopp?

Någon gång tycker jag också att media och politiker kan unna sig ett feelgood-reportage, typ om en cool igelkott som byggt ett bo under en korvkiosk eller något. Att däremot försöka släta över pågående våldsamma upplopp med icke-representativa exempel på enskilda personer som varit snälla mot polisen är ingenting annan än särskilt patetisk propaganda.

Precis som förra gången har jag dock sparat det värsta till sist. I början av augusti retweetar Morgan Johansson en kort utläggning kring antalet skjutningar i Malmö:

Genom att selektivt välja ut denna avgränsade lokala minskning utan att sätta den i proportion, döljer Morgan Johansson by omission att antalet bekräftade skjutningar på riksplanet ökat sedan förra året, trots COVID-19 (från 214 till 228 stycken under januari-augusti).

Källa: Polisen

Knepet ovan, att cherrypicka en enskild positiv siffra ibland överlag negativa sådana, är ett utomordentligt typiskt exempel på ministerns oärliga sätt att diskutera brottsligheten.

Nota bene. Det är inte nödvändigtvis fel att lyfta fram minskningen i Malmö, men då måste man vara extra tydlig med att skottlossningarna ökat på riksnivån, annars får läsaren intrycket att skjutningarna som helhet minskat och inte bara allokerats annorlunda. Johansson nämner inte ett knyst om ökningen på riksplanet någonstans i sitt flöde, utan väljer tvärtom ut ovanstående exempel i syfte att ge sken av att våldet minskat. Det är en mycket osmaklig lögn.

Avslutningsvis. Regeringens företrädare har på senare tid lagt sig till med en tuff retorik med tuffa namn på operationer som tuffa Rimfrost, och en del inbillar sig att regeringen nu till slut börjat fatta galoppen. Granskningen ovan inskärper att så absolut inte är fallet.

Socialdemokraterna och Johansson har inte förstått. De har inte förstått våldets orsaker, de har inte förstått hur det ska stävjas, och framförallt har de inte förstått vikten av att hålla sig strängt till sanningen i en fråga som handlar om liv eller död. Deras politik är alltjämt gjord av lögn och måste därför misslyckas.

Detta är den andra artikeln jag skriver om Morgan Johanssons twitterflöde. Jag vill passa på att avsluta den med ett gott råd, i det bedrägliga hoppet om att jag kanske slipper skriva en tredje:

Ifall du upptäcker att någon hela tiden ljuger för dig – sluta lyssna på honom.